Renault Mégane je vozem francouzkého výrobce osobních a užitkových vozů Renault. Patří do segmentu menších rodinných aut a jeho produkce běží již od roku 1995. Jeho předchůdcem je Renault 19. Je nabízen jako tří i pětidvéřový hatchback, sedan, coupé, ale také i kabriolet a kombi. Na jeho základě bylo postaveno také MPV - Renault Scénic. V kategorii sedanů ho však nahradil Renault Fluence.
První generace Mégana byla představena v roce 1995 jako náhrada za model Renault 19. Název vznikl v interní studii automobilky, která se rozhodla nahradit číselné označení za slovní. Je na něm použito nový designový vzor Renaultu, kdy přední maska připomíná křídla ptáka. Při vývoji tohoto vozu se nejvíce dbalo na bezpečnost - vekou inovací byl 3-bodový pás pro prostřední sedadlo v zadní řadě, který nahradil obvyklý dvoubodový. První Mégane dosáhl 4 hvězdiček v testu Euro NCAP. V roce 1996 byl představen Mégane Scénic, rodinné MPV. Motory byli benzínové i dieselové, benzín v objemech 1.4 L, 1.6 L, 1.8 L a 2.0 L, diesel o objemu 1.9L. Renault se také pokoušel o sportovní verzi, avšak ta se prodávala jen velice krátce a pouze ve Francii. V roce 1999 byl Mégane faceliftován - změnila se přední maska, bylo přidáno více bezpečnostních opatření a i více motorů. Tento facelift se prodával v Latinské Americe až do roku 2009.
Mégane 2 byl představen v září roku 2002 a jednalo se o kompletně nový vůz. Byl zvolen evropským autem roku 2003, kde soupeřil s Mazdou 6 a Citroenem C3. V testu EuroNCAP dosáhl dokonce pěti hvězdiček. Poprvé ve své třídě nabídl bezklíčkové zapalování, ale také panoramatická střecha byla v budoucnu často kopírovanou vlastností, s kterou přišel právě Renault. V Brazílii se také velmi osvědčila verze, která dokáže jezdit na jakýkoliv poměr ethanolu a běžného benzínu. Poprvé také byla představena ostřejší verze vozu, Mégane RS. Dostal do vínku 2.0 turbem posilněný motor, produkující 222 koní. Oproti standardnímu Méganu má také jiné odpružení a geometrii. 2. generace Méganu byla v roce 2006 faceliftována - změny byli jak v interiéru, tak z venku. Také dostal opružení z Méganu RS, což vylepšilo jízdní vlastnosti. Mégane II byl nechvalně známý pro své problémy s motorem.
Třetí generace byla představena ke konci roku 2008. Tato generace je specifická tím, že se od sebe velmi liší hatchback a coupé. Zatímco Coupé má agresivní sportovní design, 5dvéřový model je více konzervativní. Renault také strávil mnohem více času testováním, aby se nevyskytly probléme, jako tomu bylo u druhé generace. Motory jsou benzínové i dieselové, v rozsahu od 1.4L do 2.0L, dostupná je i RS turbo verze motoru 2.0L. Dieselové motory jsou k dispozici od 1.5L až po 2.0L.
Konkurenčních vozů je mnoho, liší se zejména podle toho, jaké karosérii konkurují - Coupé má soupeře například v Seatu Leon, Volkswagenu Scirocco, případně i Hondě Civic. U ostatních karosérií to může být například Ford Focus, případně Citroen C4.
V plánu je také elektrická verze Méganu III. V ČR se do konce roku 2012 prodalo 130 tisíc vozů.
Rozměrů pneumatik pro Mégane je mnoho, liší se hlavně podle typu karosérie. Pro aktuální generaci 5dvéřového Mégane jsou to 195/65 R15, 205/55 R16 a 205/50 R17, pro Coupé pouze 205/55 R16 a 205/50 R17. Grandtour k výše vyjmenovaným rozměrům přidává ještě 18" kola s rozměrem 225/40 R18, verze RS je dostupná jak s 18" 225/40 R18, tak i i velkými 235/35 R19.
K pneumatikám je možné zakoupit i alu kola, aby to vašemu autu ještě více slušelo. Výbět těch nejhezčích pro seženete na aluguru.cz